spelen-maken-leren
Marco Mout
Dat het onderwijs ter discussie staat, zal niemand ontgaan zijn. Er wordt veel gepraat over dat het anders, beter en effectiever moet. Volgens WALHALLAb-eindbaas Marco Mout is die discussie al zo oud als er onderwijs is. Wat Marco verbazend vindt, is dat we onderwijs nog steeds beperken tot een gebouw waar ‘OPLEIDING’ boven de deur staat. Is het leren beperkt tot die plekken, plekken waar je beoordeelt, besproken en genormeerd wordt? Daarom neemt hij je mee op zijn onderwijsreis, die hem letterlijk rond de wereld voerde en leidde tot wat nu het WALHALLAb is. Waarom is onderwijs ook na, naast of in plaats van school uitermate spannend, effectief en motiverend? En hij legt uit wat een Grizzlybeer te maken heeft met een blond meisje met een mes, een fanatieke Japanner met een 17-jarige blowende thuiszitter en hoe een onzekere jongere een bekend fotograaf werd.
Biografie
Marco Mout is oprichter van WALHALLAb Nederland. Bij WALHALLAb’s werken en leren jongeren op een heel andere manier dan op school. Er is creatieve en technische vrijheid; drang tot ondernemen, serieuze opdrachten en opdrachtgevers. Eerder was hij mediaproducent voor (inter)nationale media-events, zoals het NorthSeaJazz-festival. Hij werkte als regisseur, producent, presentator en eindredacteur bij diverse RTV-media. In 2015 richtte hij het WALHALLAb op – een werkplaats voor kinderen en jongeren – om een uitdagend antwoord te geven op de matige ontdekking, begeleiding en opleiding van jeugdig talent.t.